گرچه خداوند، مشهود همه از جمله منکران خداوند است و قرآن بر این موضوع تأکید کرده و می گوید:
- « أو لم یکف بربک أنه علی کل شیء شهید»[1]
- در اینجا شهید به معنی «مشهود» است. یعنی:«آیا کافی نیست که خداوند بر بالای هر چیزی مشهود است و قبل از دیدن هر چیز انسان خدا را بالای آن چیز می بیند؟»[2]
- اما قرآن کریم برای رسیدن به شناخت یا معرفت خداوند دو آینه معرفی می کند یعنی استفاده از: سیر آفاقی و سیر انفسی؛ در سوره فصلت می گوید:
- «سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق[3] یعنی:«ما آیات خود را به انسان ها در آفاق(بیرون از نفس) و در درون خود آنان نشان می دهیم تا به خوبی روشن شود که خدا حق است.
سیر آفاقی عبارت از تفکر و تدبر در خلقت و بهره گیری از برهان عقلی است و منجر به شناخت عقلی خداوند می شود و سیر انفسی عبارت از توجه به باطن و ضمیر انسانی و اصطلاحا معرفت نفس است و منجر به شهود قلبی و طبق اصطلاح قرآنی لقاء خداوند می شود.[4]
- سوره فصلت، آیه 53
- ↑ تحریر رساله الولایه، ج1، ص475
- ↑ سوره فصلت، آیه 53
- ↑ تحریر رساله الولایه، ج1، ص469
شهود ، ملکوت ، کنار رفتن پرده ها...
ما را در سایت شهود ، ملکوت ، کنار رفتن پرده ها دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : erfanamali بازدید : 151 تاريخ : شنبه 27 بهمن 1397 ساعت: 15:10